30 Eylül 2011

GERÇEK ROBINSON CRUSOE

İskoçyalı bir ailenin çocuğu olarak dünyaya gelen  Alexander  Selkirk, özgür ruhlu  ve maceraperest kişiliği ile denizlere gönül verir…

1704 yılında ilk işini bulur.

Kaptan Dampier’in korsan gemisinde çalışmaya başladığında 28 yaşındadır.


Dampier’in korsan gemisi Güney Amerika kıyılarında ilerlerken büyük bir hasar alır.

Onarım için Kaptan Dampier bir adaya yanaşmayı uygun bulsa da  Alexander Serkirk ile arasında çıkan tartışma sonucu,Selkirk’i  Mas Tierra isimli küçük bir adaya bırakıp yoluna devam eder…

Selkirk ada macerasının kısa süreceğini düşünür ancak çok geçmeden yanıldığını anlar.Önceleri sahile gelen deniz aslanlarından korkarak adanın içlerine doğru ilerler.Burada  vahşi keçilerden et ve süt ihtiyacını karşılar.

Adadaki farelerin uyurken  verdiği zarardan korunmak  için vahşi kedilerin yoğun olduğu bölgelerde yaşamayı uygun bulur. Pimento isimli ağaçlardan kendisine kulübe yapar.Ayak tabanları zaman içinde öyle kalınlaşır ki,ayakkabıları parçalandıktan sonra yenisine bir  daha ihtiyaç duymaz…

Adada tam 5 yıl kalır.

1709’da “Duke” isimli gemi tarafından kurtarılır.Memleketine geri dönse de çok geçmeden tekrar denizlere açılır.

Kraliyet Donanmasında Teğmenliğe kadar yükselen Alexander Selkirk  1721 yılında hayatını kaybeder.Kayıtlara göre ölüm sebebi Sarı Hummadır.

Selkirk’in hayat hikayesinden çok etkilenen  Daniel Defoe, yazdığı  “Robinson Crusoe”  isimli romanın ilk basımını 1719 yılında yapar.Roman tüm dünyada büyük bir ilgi görür, zaman içinde de klasikler arasında yerini alır.


1835 basımı "Robinson Crusoe"

10 yorum:

Unknown dedi ki...

bunu bilmiyordum, robinson cruise hep hayal ürünü sanırdım :) öğrenmiş oldum sayende

gülümse dedi ki...

demek ki gerçekten varmış crusoe.çok ilginç bir hikaye.5 yıl boyunca medeniyetten uzak,vahşi yaşamda tek başına,off ben olsam kafayı yerdeim heralde.

ali zafer sapci dedi ki...

Oğlum Robinson'la ilgili bir çok şey soruyordu, şimdi sorularının cevabını öğrendi. Teşekkürler.

bahar006 dedi ki...

Robinson Crusoe denince aklıma ilk Cast Away filmi gelir. Hani şu Tom Hanks'in 20 kilo alıp ilk çekimlerini tamamladığı sonra bir o kadar kilo verip çekimlerine devam edilen film. O filmde bir sahne vardı unutamadığım. Adam 4 yıl boyunca adada kalıyor. Oldukça şişman. Ama 4 yıl sonra kameranın ayaklardan yukarıya doğru adamı çektiği bir sahne var. Zıpkınla balık avlıyor, tek atışta. Yazını görünce hatırladım...Teşekkürler...

İçimden Geldiği Gibi dedi ki...

Beğenmenize memnun oldum,ilk okuduğumda bende çok etilenmiştim.

Adsız dedi ki...

teşekkürler

Giz dedi ki...

Yazarların büyük eserlerinde çok etkilendikleri karakterleri işlediklerini bilirdim ama Robinson Crusoe’nin hikayesinin gerçekten böyle bir olayı yaşamış birisinden esinlenildiği aklıma gelmezdi :) çok keyifle okudum postunu canım, yeni bir şey öğrenmiş olmaktan da ayrıca mutlu oldum :)


Giz’li Teras

Şantiyenin Gülü (Tender Lady in the construction site) dedi ki...

çok ilginçmi teşekkürler paylaşım için :)

Murat dedi ki...

Crusoe bir gerçekmiş demek..Onun yerinde olmak isterdim,tabi 5 yıl sürmemesi iyi olurdu :)

İçimden Geldiği Gibi dedi ki...

Evet süre oldukça uzun Sevgili Murat.