16 Eylül 2009

KIRK YILLIK KANİ NASIL YANİ ?

Dileklerinizin gerçeklemesi koşuluyla değişmeniz istense değişirmiydiniz? Vatanınızı ,dilinizi ya da dininizi değiştirmeniz istense, tıpkı Ebubekir Kani Efendi ‘nin başına geldiği gibi…
Ondan dinini değiştirmesini istediler kabul etti ama yalandan…
Kırklı yaşlarının sonlarına yaklaşan ve kendisini ilme adamış bir şairdi üstelik dinine gösterdiği özenle bilinirdi…

Devlet görevinde olduğu Limni adasında Rum Despina’yı görene kadar her şey yolundaydı onun için…
Despina ile evlenmenin koşulunu papaz olan babası koydu.Hristiyan olursa sorun yoktu.Kızın aşkından divane olan Kani Efendi kabul etti dedik yaa yalandan da olsa…
Aile habersiz vaftiz töreni hazırladığında ise çok bozuldu, törenin sonunda kendisine Rumca’da çok kullanılan “Yanni” ismi bile verildi…
Kani artık olmuştu “Yanni” ama bunun karşılığını vermeliydi…
Evlendiler…Her şey yolunda giderken birgün evlerinde davet verdiler kızın ailesi ve akrabalar için.Hristiyanların et yemediği kutsal sayılan günlerin birinde…
masa donatıldı,et,balık ne varsa…
Aile masayı görünce şaşırdı,”Bilmez misin biz bu özel günlerde perhiz yaparız, et yemeyiz yasaktır ,yersek günaha gireriz,sende artık hristiyan oldun bilmen gerekir “dediklerinde Ebubekir Kani Efendi işte o meşhur sözünü söyledi…
“ İlahi …Kırk yıllık Kani,olur mu hiç Yanni ?”

*** Sözün aslının “Kırk yıllık Kani,olur mu Yanni ” olduğu bilinmektedir.Zaman içinde “Yanni” “yani“ olarak kullanılmaya devam etmiştir…

foto.
kynk.

6 yorum:

MtheAlmighty dedi ki...

Deyimlerin hikayelerine meraklı birisiyim fakat bunu daha önce duymamıştım. İlginç ve güzel bir hikayesi varmış. Teşekkürler.

sema dedi ki...

ben de ilk defa duydum yine kaleminizin güzelliği ile zevkle okudum
sevgiler

GeCe dedi ki...

bilmiyordum bende hikayeyi lafı çok duyduk ta

Mehtap dedi ki...

Bende deyimlerin ve atasözlerin hangi efsaneye dayalı söylenmişve günümüze gelmiş olduğunu merak etmişimdir hep.çok hoş ve yerinde bir deyiş olmuş efsaneye göre.Bende teşekkür ediyorum.sevgiler.

gillerprensi dedi ki...

Bir Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni olarak size teşekkürü bir borç biliyorum. Deyim hikayelerini öğrencilerime anlatırken bunu da kullanacağım!

İçimden Geldiği Gibi dedi ki...

eeyore ilginiz için teşekkür ederim.Bu benim bir hobim diyelim bu tür hikayeler okumayı ve dinlemeyi severim...Bundan öncede bir kaç deyim hikayesi yazmıştım."Bunu bilmiyordum" etiketiyle ulaşabilirsiniz.Sağlıcakla kalın..